Rozporządzenie minier edukacji redukujące liczbę godzi religii w szkole do 1 tygodniowo oraz wskazujące, że lekcje te mają być realizowane tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej narusza prawo i ma charakter dyskryminujący – ocenia Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. I dodaje, że takie stawianie sprawy godzi także w prawo rodziców do wychowania dzieci według własnych przekonań, w tym w sferze nauczania i wychowania moralnego i religijnego oraz doprowadzi do zwolnienia z pracy tysięcy nauczycieli religii.
„Uważamy, że rozporządzenie to jest elementem wojny ideologicznej o polską szkołę. Usuwa ono bowiem treści chrześcijańskie z przestrzeni publicznej i wpisuje się w politykę opiłowywania katolików z przywilejów, noszącą znamiona prześladowania za wiarę. Trzeba podkreślić, że jednocześnie, w innym rozporządzeniu MEN likwiduje Wychowanie do życia w rodzinie i wprowadza tzw. Edukację zdrowotną z modułem edukacji seksualnej” – czytamy w stanowisku KROPS.
„W 2025 r. ma być to przedmiot nieobowiązkowy [podobnie jak religia i etyka], ale jednocześnie lekcji edukacji zdrowotnej nie obowiązują takie obwarowania, jak te dotyczące lekcji religii czy etyki, czyli konieczność realizacji zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. W praktyce sugeruje to plan wprowadzenia obowiązkowości edukacji zdrowotnej w niedalekiej przyszłości. W planowanej podstawie programowej tego nowego przedmiotu czytamy, że uczeń szkoły podstawowej omawia kwestie prawne i społeczne związane z przynależnością do grupy osób LGBTQ”. LGBTQ to lesbijki, geje, biseksualiści, transseksualiści i queer (queer to osoby odrzucające wszelkie normy w obszarze płciowości i seksualności). Wśród kwestii prawnych i społecznych środowisk LGBTQ są m.in. postulaty prawa do adopcji dzieci przez pary jednopłciowe czy wprowadzenia do prawa genderowej koncepcji płci (56 i więcej płci)” – ostrzega KROPS.
Wesprzyj nas już teraz!
Pełną treść stanowiska publikujemy poniżej.
***
Warszawa, dnia 17 marca 2025 r.
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
www.ratujmyszkole.pl
STANOWISKO ws. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI
W SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU ORGANIZOWANIA NAUKI RELIGII
W PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH Z DNIA 17 STYCZNIA 2025 R.
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły stanowczo protestuje przeciw rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zmiana ta dotyczy m.in. redukcji liczby godzin religii do 1 tygodniowo oraz realizacji tych zajęć tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Rozporządzenie to narusza prawo. Ma charakter dyskryminujący uczniów chcących uczęszczać na ten przedmiot, gdyż utrudni im udział w lekcjach. Sytuacja taka godzi również w prawo rodziców do wychowania dzieci według własnych przekonań, w tym sferze nauczania i wychowania moralnego i religijnego. Ponadto doprowadzi do zwolnienia z pracy tysięcy nauczycieli religii.
Uważamy, że rozporządzenie to jest elementem wojny ideologicznej o polską szkołę. Usuwa ono bowiem treści chrześcijańskie z przestrzeni publicznej i wpisuje się w politykę „opiłowywania katolików z przywilejów”, noszącą znamiona prześladowania za wiarę. Trzeba podkreślić, że jednocześnie, w innym rozporządzeniu MEN likwiduje Wychowanie do życia w rodzinie i wprowadza tzw. Edukację zdrowotną z modułem edukacji seksualnej. W 2025 r. ma być to przedmiot nieobowiązkowy [podobnie jak religia i etyka], ale jednocześnie lekcji edukacji zdrowotnej nie obowiązują takie obwarowania, jak te dotyczące lekcji religii czy etyki, czyli konieczność realizacji zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. W praktyce sugeruje to plan wprowadzenia obowiązkowości edukacji zdrowotnej w niedalekiej przyszłości. W planowanej podstawie programowej tego nowego przedmiotu czytamy, że uczeń szkoły podstawowej „omawia kwestie prawne i społeczne związane z przynależnością do grupy osób LGBTQ”. LGBTQ to lesbijki, geje, biseksualiści, transseksualiści i queer („queer” to osoby odrzucające wszelkie normy w obszarze płciowości i seksualności). Wśród „kwestii prawnych i społecznych” środowisk LGBTQ są m.in. postulaty prawa do adopcji dzieci przez pary jednopłciowe czy wprowadzenia do prawa genderowej koncepcji płci (56 i więcej płci).
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły stanowczo protestuje przeciwko zmianie kształtu polskiej edukacji polegającej na jednoczesnym usuwaniu z niej treści chrześcijańskich i promowaniu postulatów „grupy osób LGBTQ”.
Jednocześnie Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły popiera postulat wprowadzenia w szkole obowiązkowego wyboru dla uczniów: albo lekcja religii, albo etyka. Taka praktyka jest od lat z powodzeniem stosowana w wielu państwach europejskich, gdyż lekcje religii lub etyka to kształcenie dla wartości i wsparcie rozwoju moralnego, co jest jednym z kluczowych elementów dobrego przygotowania uczniów do wejścia w dorosłe życie.
W imieniu Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej szkoły, zrzeszającej ponad 80 organizacji pozarządowych
Koordynatorzy i Rada KROPS
Hanna Dobrowolska, Ruch Ochrony Szkoły
Bartosz Kopczyński, Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu
Agnieszka Pawlik-Regulska, Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności”
r.pr. Marek Puzio, Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Sebastian Zuber, Stowarzyszenie Serce Wolności
dr Zbigniew Barciński, Stowarzyszenie Pedagogów NATAN
Mirosława Chmielewicz, Centralna Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie
Magdalena Czarnik, Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci
Jolanta Dobrzyńska, Ruch Ochrony Szkoły
mec. Jerzy Kwaśniewski, Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Marcin Perłowski, Centrum Życia i Rodziny
Sławomir Skiba, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi