Ponad 93 procent nastolatków korzysta z internetu codziennie, a 30 procent pozostaje online cały czas, niezależnie od miejsca pobytu – wynika z opublikowanego we wtorek raportu instytutu badawczego NASK „Nastolatki 3.0”. Dzięki sieci młodzi uczą się, bawią, zdobywają informacje, ale przede wszystkim pozostają w kontakcie ze swoimi przyjaciółmi.
– Cyberprzestrzeń i świat realny błędnie pojmowane są przez niektórych jako dwa odrębne światy. To jeden świat, który przenika się w każdym aspekcie – uważa prof. Maciej Tanaś, kierujący w NASK Pracownią Edukacyjnych Zastosowań Informacyjno-Komunikacyjnych. Ekspert zwraca również zwraca uwagę, że komunikatory i portale społecznościowe zastępują nastolatkom kontakt telefoniczny, poszerzają też i zmieniają formy interakcji.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak z wynika z przeprowadzonych badań, internet jest dla młodzieży środkiem do komunikacji ze znajomymi ze szkoły (90,6 proc.) i spoza szkoły (85,4 proc.). Stąd najczęstsze usługi, z których codziennie korzystają młodzi ludzie, to serwisy społecznościowe (78,1 proc.), komunikatory (68,7 proc.). Większość nastolatków korzysta też z różnorodnych rozrywek dostępnych w internecie, zwłaszcza muzyki i filmów.
Internet jest również wygodnym narzędziem w procesie uczenia się. 80 procent badanych stale wykorzystuje sieć do odrabiania lekcji, 64,8 proc. – do poszerzania wiedzy szkolnej, a 45,7 proc – do przygotowywania się do sprawdzianów. Jednak autorzy badań zwracają uwagę, że młodzież nie zawsze wie, gdzie szukać rzetelnej wiedzy i wartościowych materiałów.
Ponad 93 procent nastolatków korzysta z internetu codziennie. 31,3 proc. badanej młodzieży przyznało, że z sieci korzysta około pięciu godzin dziennie, a 30 proc. pozostaje online cały czas, niezależnie od miejsca pobytu. Jednocześnie aż 82 proc. nastolatków przyznaje, że zdarza im się korzystać z sieci dłużej niż planowali, a prawie 30 proc. – że przedkładali korzystanie z sieci ponad obowiązki szkolne.
Zmienia się sposób użytkowania internetu. Dziś najpopularniejszym narzędziem jest smartfon. Młodzież coraz częściej korzysta z laptopów lub tabletów. Ponad połowa badanych nie korzysta już natomiast z komputerów stacjonarnych.
Badacze zapytali młodzież o zjawiska niepokojące lub groźne. Najczęstszymi obserwowanymi przez młodych negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc.) oraz poniżanie ich i ośmieszanie (58,1 proc.), rozpowszechnianie kompromitujących materiałów (33,3 proc.), straszenie (34,2 proc.), a także szantaż (24,4 proc.). Dość częste są także próby podszywania się pod inne osoby. Takie obserwacje według raportu NASK deklaruje 40,5 proc. badanych.
Wyniki badania omawiają także sposoby reakcji młodych na stosowaną wobec nich cyberprzemoc. Najwięcej, 39 proc. badanych przyjmowało w takiej sytuacji postawę bierną i nie powiadamiało nikogo o stosowaniu wobec nich cyberporzemocy. Powiadomienie o incydencie swoich rodziców zdeklarowało 19,4 proc. badanych, a pomocy u znajomych szukało 17,7 proc. Z kolei bardzo niewielki odsetek nastolatków (2,9 proc.) powiadamiało swojego nauczyciela. Samodzielne „załatwienie sprawy”, czyli powiadomienie administratora sieci zadeklarowało 20,8 proc. badanych.
4/5 badanych deklaruje, że chroni swoją prywatność, ale aż co piąty nie widzi takiej potrzeby.
Badanie koordynowane przez instytut badawczy NASK przeprowadzone zostało przez Fundację Pedagogium we współpracy z Ośrodkiem Sondaży Społecznych „Opinia” we wrześniu 2016 roku.
Podobne badania zrealizowane zostały w 2014 roku.
NASK jest instytutem badawczym podległym Ministerstwu Cyfryzacji, który wprowadził i moderuje działanie internetu w Polsce. Prowadzi inicjatywy wpływające na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w sieci. promuje rozwój technologii informatycznych w administracji, biznesie i nauce. Prowadzi działalność edukacyjną i popularyzuje ideę społeczeństwa informacyjnego.
Źródło: KAI
RoM