8 marca 2024

Bieda nakręca zrównoważony rozwój. Im mniej pieniędzy, tym bardziej „świadome” wybory konsumentów

(Fot. Pixabay)

„Polscy konsumenci podążają w kierunku społecznej odpowiedzialności zwłaszcza w obszarze ekonomicznym i środowiskowym” – oceniają pracownicy Instytutu Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jednocześnie, jak wynika z badania „Barometr społecznej odpowiedzialności konsumenta”, aż 30 proc. respondentów nie potrafiło określić rozumienia pojęcia zrównoważony rozwój, a zdecydowana większość (91 proc.) decyzje zakupowe podejmuje przede wszystkim na podstawie ograniczeń finansowych.

W badaniu zapytano respondentów, co rozumieją pod pojęciem społecznej odpowiedzialności konsumenta. 30 proc. z nich nie potrafiło określić rozumienia pojęcia zrównoważonego rozwoju, co 5. respondent wskazał na przemyślane/odpowiedzialne zakupy/świadomą konsumpcję, a co 10. na ochronę środowiska/konsumpcję uwzględniającą środowisko, a 8 proc. na prawa i obowiązki konsumenta.

„Można powiedzieć, że polscy konsumenci podążają w kierunku społecznej odpowiedzialności zwłaszcza w obszarze ekonomicznym i środowiskowym, co jest niewątpliwie ważnym sygnałem” – ocenili autorzy badania.

Wesprzyj nas już teraz!

Choć Polacy wskazywali na potrzebę „zrównoważonego rozwoju gospodarczego, uwzględniającego poprawę stanu środowiska przyrodniczego oraz zapewnienie godziwych warunków życia dla wszystkich obywateli i przyszłych pokoleń”, decyzje zakupowe podejmują głownie ze względu na ograniczenia finansowe (91 proc. wskazań). Poprawę wskazanych wyżej czynników upatrują natomiast przede wszystkim w decyzjach firm (93 proc. wskazań).  

„Zwrócenie szczególnej uwagi konsumentów na większe wydatki można tłumaczyć trudną sytuacją gospodarczą (wysoka inflacja), w tym kurczących się dochodów realnych gospodarstw domowych i rosnących kosztów utrzymania. Konsumenci coraz częściej racjonalizują decyzje zakupowe, starają się nie ulegać spontanicznym zachciankom zakupowym i planować zakupy” – tłumaczą pracownicy SGH.

„Podsumowując wyniki czwartej fali Barometru społecznej odpowiedzialności konsumenta w wymiarze ekonomicznym można stwierdzić, że do najważniejszych czynników wpływających na decyzje nabywcze badanych należą ograniczenia finansowe, konieczność współpracy z firmami przy projektowaniu dóbr i uwzględnianie potrzeb i uwag konsumentów a także podążanie w kierunku zrównoważonego rozwoju rynku i etycznego zachowania jego uczestników” – oceniła, cytowana w raporcie Małgorzata Twardzik z Instytutu Zarządzania SGH.

Czwarta edycja badania „Barometr społecznej odpowiedzialności konsumenta” została przeprowadzona na reprezentatywnej próbie 1.009 konsumentów w okresie 17 – 29 listopada 2023 r. z wykorzystaniem techniki CAWI.

PAPpap logo / oprac. PR

Nadchodzi unijny totalitaryzm. Firmy będą inwigilowane pod kątem wierności ideologii zrównoważonego rozwoju

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(6)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 133 413 zł cel: 300 000 zł
44%
wybierz kwotę:
Wspieram