Obniżenie VAT na produkty żywnościowe nie przyniesie obniżek cen. Jak podaje „Rzeczpospolita” część sprzedawców wykorzystuje zamieszanie na rynku i jeszcze przed zmianą podatku podnosi ceny, tak by zyskać na „obniżce”.
Wedle doniesień dziennika, część sprzedawców zapowiada, że zerowy VAT poskutkuje obniżeniem przez nich cen produktów żywnościowych, ale są i tacy, co podnoszą ceny, by po cięciu VATu etykiety wyglądały „lepiej”.
Sprzedawcy zabieg tłumaczą nie chęcią zysku, ale koniecznością i uzasadniają podwyżki wzrostem cen za energię i surowce.
Wesprzyj nas już teraz!
Na działania sprzedawców zareagował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który już zapowiedział, że Inspekcja Handlowa skontroluje, jak sieci (problem ponoć dotyka głównie dyskontów) podejdą do obniżania cen. Urząd zaapelował też do konsumentów o omijanie nieetycznych przedsiębiorstw.
Póki co jednak, ceny nie są ustalane urzędowo i – jak zauważa „Rz” firmy mają prawo do decydowania o swojej ofercie.
Źródło: Rzeczpospolita, rmf24.pl
MA