Oprócz firm amerykańskich w czołowej dwudziestce znajdziemy też dwie firmy z Francji, dwie z Niemiec, jedną z Włoch, jedną brytyjsko-holenderską i jedną z Korei Południowej. Ta ostatnia, zgodnie z przeprowadzonym w latach 2011-13 sondażem Millward Brown jest jedyną marką azjatycką. Międzynarodowa firma sondażowa na zlecenie BBC przeprowadziła badanie wśród 60 tysięcy konsumentów w Chinach i uszeregowała zagraniczne marki pod względem ich pozycji na tamtejszym rynku, tego jak te firmy się wyróżniają oraz jak łatwo zdobyły umysły i serca konsumentów.
W pierwszej trójce rankingu znajdują się same firmy amerykańskie. Prowadzi firma Yum! Brands i jej najlepiej rozpoznawalna marka KFC. Na drugim Pampers należąca korporacji P&G, a na trzecim Colgate firmy Colgate Palmolive. Badanie pokazało też rosnącą popularność marek zagranicznych wśród chińskich konsumentów. Przyczyną jest tu większa dbałość o jakość wynikająca z rozwoju chińskiej klasy średniej. Jeszcze do niedawna praktycznie jedynym kryterium wyboru towaru była cena. Obecnie ta sytuacja ulega zmianie.
Wesprzyj nas już teraz!
Po otrzymaniu wyników sondażu i rankingu od Millward Brown Dziennikarze BBC zapytali też przedstawicieli 11 z 20 wiodących firm na temat tego, jakie czynniki odegrały ich zdaniem najistotniejszą rolę w sukcesie na chińskim rynku. Kluczowym czynnikiem okazało się wejście na chiński rynek przed konkurencją.
Najwcześniej zrobiła to Coca-Cola, która weszła na rynek Państwa Środka już w 1927 r. Pozostałe firmy zrobiły to znacznie później, ale wystarczająco wcześnie, by ubiec konkurencję. Np. Nike w 1981 r., VW w 1983 r., KFC w 1987 r. a Mc Donald’s w 1990 r.
Nie tylko moment wejścia jest jednak ważny. Okazuje się, że globalizacja nie wyklucza regionalnych różnic, a o sukcesie w Chinach decyduje m.in. dostosowanie oferty i strategii marketingowej do kulturowej specyfiki. – Nigdy nie zakładaj, że to co działa na rozwiniętych rynkach zadziała w Chinach – powiedział BBC przedstawiciel Mc Donald’s. – Sukces przychodzi do tych, którzy prawidłowo rozpoznają potrzeby chińskiego konsumenta – dodał. Istotne mogą to być np. różnice dotyczące zwyczajów prania, które wykorzystała marka Omo, albo nawyków sportowych, które bierze pod uwagę Nike.
Aby osiągnąć sukces na chińskim rynku, zdaniem przedstawicieli badanych koncernów ważna jest także odwaga wyrażająca się choćby w zakładaniu licznych oddziałów w różnych miejscach. KFC ma w Chinach 4400 restauracji w 850 miastach i planuje w tym roku otwarcie 700 kolejnych. Ważne jest też dotarcie do mniejszych miast, zamiast skupiania się tylko na Szanghaju i Pekinie, a także korzystanie z wiedzy lokalnych specjalistów dotyczącej chińskich uwarunkowań.
Źródło: bbc.co.uk/
Mjend