23 lutego 2022

Członkowie Papieskiej Akademii Nauk o wyborze „mniejszego zła”. Poparli tzw. wspomagane samobójstwa

(Fot. PCh24.pl)

Dwóch członków Papieskiej Akademii Życia spotkało się z falą krytyki, po tym jak komentując dyskusję nad prawem eutanazyjnym we Włoszech, opowiedziało się za poparciem dla tzw. medycznie wspomaganego samobójstwa. Uznanie „niedoskonałego” z punktu widzenia katolickiej moralności prawa, ma rzekomo uchronić społeczeństwo przed dużo bardziej liberalnymi propozycjami.

We Włoszech toczy się obecnie zaciekła dyskusja nad legalizacją eutanazji. W 2019 sąd dopuścił przeprowadzenie procedury określając ścisłe kryteria kwalifikujące do „zabiegu”. Decyzja została wykorzystana przez organizacje lobbystyczne do przeprowadzenia ogólnonarodowej kampanii, skutkującej zebraniem ponad 1 miliona 200 tys. podpisów pod propozycją referendum, przewidującego częściowe uchylenie artykułu kodeksu karnego dotyczącego zabójstwa za przyzwoleniem.

15 lutego włoski Trybunał Konstytucyjny zablokował inicjatywę, uznając potencjalne zmiany w Kodeksie karnym za „niespełniające minimalnych wymogów konstytucyjnych, koniecznych do ochrony życia ludzkiego, zwłaszcza w kontekście słabych i wrażliwych”. Debatą nad prawem eutanazyjnym zajmie się teraz parlament.

Wesprzyj nas już teraz!

Przed taką decyzją Trybunału przestrzegał jezuita o. Carlo Casalone SJ, członek Papieskiej Akademii Nauk i wykładowca teologii moralnej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. Jego zdaniem, blokada inicjatywy może odbić się sprzężeniem zwrotnym w postaci wystosowania dużo bardziej liberalnych propozycji w przyszłości.

Dlatego – w jego opinii – należy przyzwolić na legalizację tzw. medycznie wspomaganego samobójstwa, które zakłada dobrowolną decyzję osoby nieuleczalnie chorej o podaniu śmiertelnego zastrzyku. Ma to rzekomo uchronić przed wprowadzeniem „dobrowolnej eutanazji” (voluntary euthanasia), czyli decyzji doktora o zakończeniu życia śmiertelnie chorego lub pozostającego w śpiączce pacjenta, za jego zgodą.

Argumentując swoje stanowisko powołał się na zawartą w encyklice Evangelium Vitae zasadę „niedoskonałego prawa”, dopuszczoną przez Magisterium np. w przypadku prawa aborcyjnego: „Jeśli nie byłoby możliwe odrzucenie lub całkowite zniesienie ustawy o przerywaniu ciąży, parlamentarzysta (…) postąpiłby słusznie, udzielając swego poparcia propozycjom, których celem jest ograniczenie szkodliwości takiej ustawy i zmierzających w ten sposób do zmniejszenia jej negatywnych skutków” (EV, 73).

Uchylenie się od procedowania propozycji, w ocenie jezuity powoduje także dalszą obstrukcję instytucji państwowych, do których zaufanie podupadło wyraźnie w czasie pandemii. Teologowi wtóruje Marie Jo Thiel, również członek Akademii i profesor etyki na Uniwersytecie w Strasburgu, która w francuskiej gazecie Le Monde, zasugerowała, że głos o. Casalone jest oznaką szerszej zmiany stanowiska Kościoła, a nawet „strategicznego przełomu” w jego nauce.

Głosy kolegów skrytykował na łamach Le Figaro inny członek Akademii, Jean-Marie Le Méné podkreślając, że ich stanowisko powstało bez konsultacji z resztą gremium. W opinii naukowca, członkowie Akademii z definicji są obrońcami życia i nie zgadza się, by Kościół kładł kamień węgielny pod legalizację eutanazji we Włoszech. Co więcej, opisywany przez Jo Thiel „strategiczny przełom” uznał za sprzeczny z nauką Magisterum.

Propozycję akademików skrytykował lekarz i również członek Akademii, kard. Willem Eijk. Jak wyjaśniał na łamach National Catholic Register, nie ma żadnej znaczącej różnicy moralnej między samobójstwem wspomaganym medycznie, a dobrowolną eutanazją „ani ze strony pacjenta, ani lekarza”, ponieważ obaj ponoszą „taką samą odpowiedzialność moralną” za dokonanie morderstwa. Dlatego propozycja dopuszczenia rzekomo łagodniejszego prawa, w obronie przed dobrowolną eutanazją „nie ma żadnego sensu”.

Co więcej, powołanie się na zawartą w Evangelium Vitae definicję „niedoskonałego prawa” metropolita Utrechtu uznaje za nieuprawnioną, gdyż papieska propozycja dotyczyła sprzeciwu wobec rozszerzania już obowiązujących praw, natomiast głosowanie za dopuszczeniem wspomaganego samobójstwa w „żaden sposób nie implikuje ograniczenia legalizacji eutanazji”. Wręcz przeciwnie, dopuszczenie wspomaganego samobójstwa „automatycznie toruje drogę eutanazji, której legalizacja to następny logiczny krok”.

Źródło: ncregister.com / vaticannews.va / opoka.org.pl

PR

Odbudowa Kościoła nastąpi tylko w Chrystusie. Układanie się ze światem to pułapka. Ekskluzywna rozmowa PCh24.pl z kardynałem Eijkiem

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram