30 kwietnia 2024

Czołowy purpurat Afryki: Zgadzam się z kard. Sarahem. „Fiducia Supplicans” to problem teologiczny, nie kulturowy

(fot. Credit line: LUC GNAGO / Reuters / Forum)

Fiducia Supplicans nie dotyczy przede wszystkim aspektów kulturalnych, ale trzeba na nie spoglądać z perspektywy teologii, moralności, Pisma Świętego i Magisterium – mówił dziennikarzom kard. Fridolin Ambongo. Przewodniczący organizacji zrzeszającej episkopaty Afryki przyznał rację kard. Robertowi Sarahowi, według którego krytyka watykańskiego dokumentu powinna wynikać z troski o wiarę Kościoła Powszechnego, a unikać retoryki nawiązującej do różnic kulturalnych.

– Na kolejnej sesji synodu jest konieczne, by biskupi afrykańscy przemawiali w imię jedności wiary, a nie w imię poszczególnych kultur – mówił kard. Robert Sarah podczas spotkania z episkopatem Kamerunu 9 kwietnia br.

Tymczasem w swoim zdecydowanym oporze, jakie afrykańskie episkopaty stawiły deklaracji „Fiducia Supplicans”, chętnie sięgano po kulturalną retorykę. Słusznie krytykując dokument Watykanu, duchowni wskazywali, że jego wnioski są nie do zaakceptowania ze względu na wartości ich społeczeństw oraz wyjątkową tożsamość.

Wesprzyj nas już teraz!

Sam przewodniczący SECAM, kard. Fridolin Ambongo – organizacji zrzeszającej episkopaty Afryki wskazywał, że „Fiducia Supplicans” w Afryce oznaczałaby „kolonizację ideologiczną” przez tendencje popularne w upadłych moralnie krajach „pierwszego świata”.

Tymczasem, jak donosi portal aciafrica.org, wnioski kard. Saraha z początku miesiąca szef platformy współpracy afrykańskich biskupów uważa za przekonujące. – Śledziłem z dużą uwagą wystąpienie kard. Saraha. Sądzę, że to co powiedział jest prawdą – komentował przemówienie byłego prefekta Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentu z początku kwietnia kard. Ambongo.

– Fiducia Supplicans nie dotyczy przede wszystkim aspektów kulturalnych, ale trzeba na nie spoglądać z perspektywy teologii, moralności, Pisma Świętego i Magisterium – przyznał.

– Kościół Afrykański jest zjednoczony w komunii, nie ma podziału. Myślę, że na całym świecie ludzie zgadzają się w pełni z Kościołem w Afryce – mówił. – To jest powód, dla którego nie powinniśmy już mówić o „Fiducia Supplicans”. Została pogrzebana – konkludował afrykański duchowny.  

Źródło: aciafrica.org

FA

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(1)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 150 560 zł cel: 300 000 zł
50%
wybierz kwotę:
Wspieram