9 sierpnia 2017

Czy uczniowie poznają prawdę o zbrodniach UPA? Poseł Winnicki pyta MEN o podstawę programową

(Robert Winnicki. FOT.JERZY DUDEK/FORUM)

„Czy uczniowie poznają prawdę o zbrodniczej naturze ukraińskiego szowinizmu i terroryzmie ukraińskich nacjonalistów w II RP?” – pyta w interpelacji skierowanej do resortu edukacji poseł niezrzeszony Robert Winnicki, lider Ruchu Narodowego.

 

Parlamentarzysta ma wątpliwości dotyczące obecności w podstawie programowej dla szkół średnich tematyki ludobójstwa dokonanego na Polakach przez Ukraińską Powstańczą Armię w ramach zagadnienia „konfliktu polsko-ukraińskiego”. W oparciu o doniesienia medialne poseł wystosował interpelację do MEN.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Lider Ruchu Narodowego zauważa, że winę za rzeź Polaków w ramach „konfliktu” próbuje się w całości przerzucić na podmioty trzecie. „To samo tyczyć się ma stosunków polsko-litewskich w okresie II wojny światowej” – pisze w interpelacji nr 14731 Robert Winnicki.

 

„Środowiska Kresowian publicznie wyrażają obawę, iż z uwagi na powyższe nie zostaną uczniom przedstawione w sposób rzetelny fakty o zbrodniczej naturze ukraińskiego oraz litewskiego szowinizmu” – zauważa poseł, który pyta, „Czy uczniowie poznają prawdę o zbrodniczej naturze ukraińskiego szowinizmu mającego za podstawę tzw. doktrynę Doncowa?”.

 

Ponadto Robert Winnicki chce dowiedzieć się „Czy uczniowie poznają prawdę o terroryzmie ukraińskich nacjonalistów w II RP, którego ofiarami padali także lojalni wobec Rzeczypospolitej Ukraińcy (np. Iwan Babij, Sydir Twerdochlib)?”.

 

Kolejne sprawy poruszane przez lidera Ruchu Narodowego dotyczą obecności w programie programowej prawdy o „o eksterminacyjnej polityce samozwańczej republiki ludowej powstałej na ziemiach południowo-wschodnich w formie tzw. Zachodnioukraińskiej Republiki Ludowej – które opisane są m.in. w artykule z portalu Kresy.pl Zbrodnie terrorystów z tzw. Zachodnioukraińskiej Republiki Ludowej na Polakach. Preludium Wołynia, gdzie przytoczono bogaty materiał źródłowy z epoki?”.

 

Dwa ostatnie pytania dotyczą kwestii litewskich: „Czy uczniowie poznają prawdę o polonofobii jako fundamencie obecnej – powstałej dopiero pod koniec wieku XIX – litewskiej polityki narodowej i jej skutkach w postaci zniszczenia Polaków na Laudzie, Ziemi Kowieńskiej oraz obecnej dyskryminacji Polaków na Wileńszczyźnie, która została opisana m.in. w tekście Mity litewskiego nacjonalizmu na blogu Polaków z Wilna, gdzie przytoczono bogaty materiał źródłowy z epoki?”.

 

Ponadto poseł chce dowiedzieć się „Czy eksterminacja Polaków inspirowana przez szowinizm zachodnioukraiński (Wołyń i Małopolska Wschodnia) i nowo-litewski (Ponary, Świeciany i in.) będzie nazywana zgodnie z prawdą ludobójstwem i nie będzie relatywizowana?”.

 

Źródło: kresy.pl

MWł

  

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram