21 października 2022

Drożyzna również na Wszystkich Świętych. Znicze podrożały o 20 – 40 procent

(fot. Aw58, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons)

Jak wykazało rynkowe badanie, portfele Polaków nie będą mogły odpocząć od ciągłych skoków cenowych również na 1 listopada. W tym roku więcej zapłacimy również za znicze.

Znicze podrożały średnio o 19,1 proc., w stosunku do 2021, ale ceny różnią się zależnie od sklepu. Największe zmiany odnotowano w supermarketach, w których znicze są aż o 38,2 proc. droższe niż rok temu – wynika z badania UCE Research i Hiper-Com Poland przekazanego PAP.

„Z analizy ofert blisko 19 tys. sklepów (…) wynika, że znicze podrożały rdr średnio o 19,1 proc. Najbardziej widać to w supermarketach – wzrost o 38,2 proc. Dalej w zestawieniu są hipermarkety – 33 proc., dyskonty – 23 proc., a także sieci convenience – 19,8 proc.” – wskazano w podsumowaniu badania. Jak dodano, jedynie w sklepach typu cash and carry został odnotowany spadek ceny – o 4,8 proc.

Wesprzyj nas już teraz!

Jak podkreśliła cytowana w informacji prasowej współautor badania Katarzyna Grochowska, znicze zawsze „były znacznie droższe” w sklepach sieci convenience niż w placówkach wielkopowierzchniowych. – Mniej podrożały w tym segmencie, bo poziom cen, od którego porównywaliśmy tegoroczne oferty, był wyższy. Z kolei dyskonty z definicji oferują produkty najtaniej, choć w praktyce nie zawsze tak jest. To jest oczywiste, że wzrost w tym formacie jest niższy niż w supermarketach czy hipermarketach – tłumaczyła.

Analitycy UCE Research zastrzegli, że „tuż przed samymi Wszystkimi Świętymi towar w sklepach pójdzie w górę o dodatkowe kilka procent”. „To samo będzie na bazarach i w okolicach cmentarzy. Średnio konsumenci w tym czasie będą mogli odczuć podwyżki w granicach 25 proc. rdr” – przewidują eksperci.

Przyczyną wzrostu cen zniczy jest drożenie surowców. „Z powodu rosnących cen energii szkło poszło w górę niemal dwukrotnie, przed czym wcześniej ostrzegali hutnicy. Do tego ponad połowa stosowanej w Polsce parafiny jest sprowadzana z zagranicznych rynków, na których niemal dwukrotnie podrożała” – zaznaczył cytowany w informacji prasowej współautor raportu, dr Krzysztof Łuczak. „Widać też, że rosną ceny zwykłych świec. Klienci wykupują je na wypadek przerw w dostawach prądu. Nie pomaga nawet to, że nasz kraj jest jednym z największych producentów tego typu produktów na świecie” – dodał.

W podsumowaniu badania zastrzeżono, że w tym roku mniej będzie również promocji na znicze. „Z raportu wynika, że ogólnie ubyło ich rok do roku w sieciach handlowych na poziomie 12,1 proc.” – podano w informacji prasowej, dodając, że inflacja wyhamowała tego typu działania.

Spadek liczby promocji kształtuje się odmiennie w różnych rodzajach sklepów. Tego rodzaju akcje najbardziej ograniczyły hipermarkety, w których zanotowano w tym roku o 19,5 proc. mniej przecen niż przed rokiem. „Kolejne w zestawieniu są supermarkety – 16,7 proc., sieci cash and carry – 9,4 proc., a także convenience – 2,2 proc.” – wymieniono. Dodano, że w zakresie liczby promocji jedynie dyskonty wykazały wzrost i to „aż o 23,6 proc.”.

(PAP)/ oprac. FA

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram