Izba Celna w Łodzi ponownie zarekwirowała automaty do produkowania papierosów z mokrego tytoniu. Dzierżawienie ich klientom pozwalało na ominięcie obowiązku płacenia podatku akcyzowego. Dystrybutor urządzeń uzyskał kilka korzystnych dla siebie orzeczeń sądowych, ale organy podatkowe się z tym nie zgadzają.
Mokre liście tytoniu są towarem, którego objęcie akcyzą jest na gruncie polskiego prawa podatkowego wątpliwe. Firma Tanie Papierosy wykorzystuje tę nieścisłość, sprzedając mokry tytoń oraz dostarczając automaty, w których można go osuszyć i nabić w gilzy. Czynności tej dokonuje klient, dzierżawiąc na czas jej trwania maszynę. Dzięki temu firma nie zajmuje się procesem produkcji papierosów i nie musi płacić akcyzy, ponieważ urządzenie udostępnia klientowi właściciel punktu handlowego, a klient wytwarza papierosy na własny użytek. Paczka tak wykonanych papierosów kosztuje nieco ponad 5 zł.
Wesprzyj nas już teraz!
Urzędnicy Izby Celnej w Łodzi uważają, że dzierżawienie maszyn jest nielegalne z punktu widzenia przepisów podatkowych. Zarekwirowali tytoń oraz maszyny do produkcji papierosów w dwóch skontrolowanych przez siebie miejscach. Bartosz Bączek, prezes firmy Tanie Papierosy, broni się korzystnymi dla przedsiębiorstwa orzeczeniami sądowymi, w których stwierdzono, że zarówno sprzedaż mokrego tytoniu, jak i dystrybucja maszyn jest legalna.
Ministerstwo Finansów przychyliło się do opinii łódzkiej Izby Celnej, stwierdzając, że o ile przetwarzanie mokrego tytoniu w automatach nie spełnia definicji produktu tytoniowego, to mieszanka liści tytoniu używana do wytworzenia papierosa podlega akcyzie. Odmienne stanowisko zajął Sąd Rejonowy w Głogowie, który w postanowieniu z maja bieżącego roku uchylił decyzję prokuratury o zarekwirowaniu tytoniu używanego w automatach. Sąd powołał się na brak ustawowego sprecyzowania pojęcia suchego tytoniu, zatem tytoń, który nie jest suszem, nie podlega akcyzie. Z kolei w ubiegłym miesiącu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie uznał skargę firmy Tanie Papierosy i uchylił interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z marca tego roku.
Z orzeczeniami sądów zgadzają się niezależni eksperci i kancelarie prawne, zwracając uwagę, że w ustawie o podatku akcyzowym brak legalnej definicji suchego tytoniu, wobec tego pierwszeństwo miała zastosowana przez sądy wykładnia językowa. Resort finansów przygotował już projekt ustawy okołobudżetowej, w którym luka prawna dotycząca tytoniu ma być zlikwidowana, bowiem za susz tytoniowy uznany zostanie każdy tytoń, bez względu na stopień wilgotności, nie będący jeszcze wyrobem tytoniowym.
Nasilenie wykorzystywania luk podatkowych oraz rozrost szarej strefy to negatywne skutki
dotychczasowej długoterminowej polityki fiskalnej państwa. Takie stanowisko zajął Związek Przedsiębiorców i Pracodawców w raporcie „Jak otoczenie regulacyjne wpływa na rynek pracy w polskiej branży tytoniowej” z 16 września bieżącego roku. Stwierdzono w nim, że skutki historycznej, długoterminowej polityki podatkowej państwa względem sektora wyrobów tytoniowych wpisują się w schemat krzywej Laffera, na odcinku obrazującym spadkowy trend przychodów podatkowych.
Tomasz Tokarski