28 grudnia 2023

Gigantyczne zyski kosztem zdrowia młodych. Bilans mediów społecznościowych zatrważa

(pixabay.com)

Ogromne pieniądze bez względu na konsekwencje – tak w skrócie można opisać bilans mediów społecznościowych, jakiego dokonali naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health. Jak obliczyli, platformy Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X oraz YouTube w 2022 r. uzyskały niemal 11 miliardów dolarów przychodów z reklam skierowanych do młodzieży – reklam, które nierzadko narażają zdrowie psychiczne ich młodych odbiorców.

W obliczeniach uwzględniono jedynie rynek amerykański. W ocenie badaczy, taki stan wymaga pilnej interwencji rządu i regulacji mediów społecznościowych. „Z uwagi na obawy o zdrowie psychiczne młodych ludzi coraz więcej decydentów próbuje wprowadzić przepisy mające na celu ograniczenie w mediach społecznościowych praktyk, które mogą sprzyjać depresji, stanom lękowym czy zaburzeniom odżywiania” – wskazuje prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanej w „PLOS ONE” analizy.

Jak dodała, wprawdzie platformy mediów społecznościowych są zdania, że mogą samodzielnie regulować swoją działalność i tym samym zmniejszyć szkody wyrządzane młodym, to nic w tym kierunku nie uczyniono. „Nasze badanie sugeruje, że wobec olbrzymich korzyści finansowych, nadal mogą zwlekać z podjęciem skutecznych kroków w celu ochotnych najmłodszych użytkowników” – dodała.

Wesprzyj nas już teraz!

Naukowcy wykorzystując dane z wielu różnych ankiet publicznych i badań rynku z lat 2021 i 2022, oszacowali liczbę młodych (poniżej 18 r.ż) użytkowników Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikTok, X i YouTube’a oraz powiązane z nimi przychody z reklam. Tak powstał model symulacyjny, który oszacował, ile przychodów z reklam każda z sześciu platform uzyskała od młodych użytkowników mieszkających w Stanach Zjednoczonych w 2022 r.

Okazało się, że w badanym okresie w USA YouTube miał 49,7 mln użytkowników poniżej 18 roku życia, TikTok – 18,9 mln, Snapchat – 18 milionów, Instagram – 16,7 mln, Facebook – 9,9 mln a X – 7 milionów. Łącznie platformy te wygenerowały prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, które celowały w osoby nieletnie. 2,1 miliarda dolarów pochodziło od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od tych w wieku 13–17 lat.

Największe przychody z reklam skierowanych do młodzieży przed 12. rokiem życia uzyskały YouTube (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów). Najwyższe przychody z reklam dla użytkowników w grupie wiekowej 13-17 lat uzyskały zaś Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów). Badacze obliczyli również, że w przypadku Snapchata przychody z reklam od osób poniżej 18. roku życia stanowiły aż 41 proc. ogólnych przychodów tej platformy. W przypadku TikToka było to 35 proc., YouTube’a – 27 proc., a Instagrama 16 proc.

„Nasze odkrycie, że platformy mediów społecznościowych generują znaczne przychody z reklam skierowanych do młodych ludzi, uwydatnia potrzebę większej przejrzystości danych, a także interwencji w zakresie zdrowia publicznego i przepisów rządowych” – podsumowuje główna autorka badania dr Amanda Raffoul.

Źródło: PAP/ Oprac. MA

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram