Ponad 40 tysięcy zakonników, księży i ludzi świeckich protestowało w Koczin na południu Indii przeciwko ubiegłorocznej decyzji lokalnego synodu dotyczącej liturgii. Katolicy łącznie z około 360 parafii archidiecezji Ernakulam-Angamaly zebrali się na stadionie miejskim, by protestować przeciwko kompromisowi w sprawie kierunku celebracji.
Protestujący domagają się, by kapłan celebrował całą Mszę świętą versus populum. Tymczasem w 2021 roku lokalny synod postanowił, że Msza święta będzie celebrowana częściowo versus populum, a częściowo versus Deum. Decyzja została zaaprobowana przez papieża Franciszka. Nie zgodził się z nią wszelako abp Antony Kariyil, który obstawał przy celebracji całości Mszy świętej versus populum. W efekcie Watykan zdecydował o jego usunięciu i skierował do archidiecezji abp. Andrewsa Thazhatha jako administratora apostolskiego.
Kardynał George Alencherry, głowa Syromalabarskiego Kościoła katolickiego, wyraził radość z decyzji Watykanu, mając nadzieję na pojednanie w trwającym już od dawna sporze liturgicznym. Po proteście w Koczin arcybiskup przyznał jednak, że sprawa nie wygląda jednak bynajmniej na zakończoną. – Zwykle wierni popierają decyzje synodu. W tym przypadku jednak 99 procent wiernych i księży archidiecezji jest przeciwko tej decyzji – stwierdził.
Wesprzyj nas już teraz!
Katolicki Kościół syromalabarski bierze swoje początki od misji św. Tomasza Apostoła, który zgodnie z tradycją ewangelizował w Indiach po śmierci naszego Pana Jezusa Chrystusa. Do Kościoła należy ponad 5 mln wiernych, z czego na terenie archidiecezji Ernakulam-Angamaly mieszka ponad pół miliona. Biskupów jest 64, księży 8547, a zakonnic ponad 32 tysiące.
Przed II Soborem Watykańskim językiem liturgicznym był w Kościele syromalabarskim starożytny syriacki; po 1968 roku wprowadzony został język współczesny, malajalam. Spory między różnymi tradycjami liturgicznymi są jednak bardzo duże. Część biskupów, kapłanów i wiernych chce zachowania silnych tradycji chaldejskich, inni optują za większą latynizacją. Z tym wiąże się też spojrzenie na postawę celebransa.
W 1999 roku św. Jan Paweł II zalecił Kościołowi syromalabarskiemu kompromis: przed modlitwą eucharystyczną kapłan miałby być zwrócony versus populum, następnie zwracać się versus Deum aż do momentu rozdzielania Komunii świętej wiernym, powracając wówczas do postawy versus populum.
To rozwiązanie nie zostało jednak przyjęte przez wiernych. Synod Kościoła syromalabarskiego przed 21 laty nie był w stanie zaprowadzić ujednolicenia. W efekcie w 10 diecezjach sprawowano wyłącznie versus populum, a w czterech wyłącznie versus Deum.
Zmienił to w teorii ubiegłoroczny synod, który zalecił powrót do rozwiązania zaproponowanego przez św. Jana Pawła II. Jak widać, nie jest to jednak proste w realizacji.
Źródła: Katholisch.de, ChurchMilitant.com, PCh24.pl
Pach