Już trzeci podręcznik do Historii i Teraźniejszości został zaakceptowany przez ministerstwo do użytku w szkołach. Praca wydana nakładem SOP Oświatowiec Toruń przeznaczona będzie dal szkół branżowych.
Autorami publikacji są Joanna Niszcz i Stanisław Zając. Z kolei zespół rzeczoznawców, którzy wystawili podręcznikowi pozytywną ocenę, tworzyli dr. hab. Aleksander Głogowski, dr. hab. Jarosław Pacuła, oraz dr. Paweł Milcarek, założyciel i redaktor naczelny portalu „Christianitas”. Książka nosi tytuł „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia”.
Wcześniej MEiN dopuścił do użytku podręcznik autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, zatytułowany „Historia i teraźniejszość. 1945-1979”, który ukazał się nakładem wydawnictwa Biały Kruk (dopuszczony został 1 lipca 2022 r.) oraz pracę pt. „Historia i teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.”, opracowaną przez Izabelę Modzelewską-Rysak, Leszka Rysaka, Karola Wilczyńskiego i Adama Ciska. Publikację wydały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wesprzyj nas już teraz!
Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów: dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Zgodnie z polskim prawem nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.
(PAP)/ oprac. FA