Pozyskanie środków z KPO wiąże się z pewnymi zobowiązaniami. Wśród nich są te dotyczące opłat za rejestrację czy posiadanie samochodów z silnikiem spalinowym. Jak tego rodzaju obciążenia podatkowe będą realizowane w Polsce. Światło na sprawę rzucił resort klimatu, który odpowiedział na interpelację grupy posłów.
O sprawę zapytali wspólnie posłowie: Karina Bosak, Krzysztof Mulawa, Krzysztof Tuduj i Witold Tumanowicz. Pełną treść interpelacji i odpowiedź na nią można znaleźć na stronach Sejmu.
Posłowie pytali kiedy w życie wejdzie opłata rejestracyjna od auta spalinowego wprowadzana na podstawie kamienia milowego E3G i czy będzie to pierwszy kwartał 2025 roku?
Wesprzyj nas już teraz!
W odpowiedzi Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wyjaśnił, że w tym zakresie termin został określony dla Polski na IV kwartał 2024 roku. Nowego podatku jednak nie będzie – ale nastąpi zmiana obecnej opłaty. „Jednocześnie uprzejmie informuję, że założeniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska w trakcie prac nad przedmiotową reformą jest zmiana obowiązującego już podatku akcyzowego, który już dzisiaj jest uiszczany przed pierwszą rejestracją samochodowego w kraju. Oznacza to, że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty” – napisał.
Kolejną daniną związaną z KPO jest podatek od posiadania auta spalinowego wprowadzany na podstawie kamienia milowego E4G. Posłowie pytali czy wejdzie on w życie w roku 2026.
Resort klimatu potwierdził, że obowiązujący Polskę termin został tu określony na II kwartał 2026 roku. Jednak, jak zapewnia ministerstwo, resort – „w ramach rewizji” KPO – wystąpił z wnioskiem o usunięcie tej reformy. „Obecnie oczekujemy na stanowisko Komisji w zakresie
zaproponowanych zmian” – zaznaczył Bolesta.
Kolejną kwestią jest konstrukcja opłaty rejestracyjnej. Parlamentarzyści dopytywali czy będzie ona oparta na normie Euro czy też emisji CO2. Resort klimatu i środowiska wyjaśnił tu, że „reforma zakłada wprowadzenie opłaty rejestracyjnej, której wysokość będzie uzależniona
od poziomu szkodliwych emisji CO2 lub NOx, co ma na celu ograniczenie emisji pochodzących z transportu”.
Ponadto, jak czytamy, wdrożenie tej reformy zakłada „zmianę już obowiązujących regulacji w zakresie podatku akcyzowego, co oznacza że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty”. Resort zapewnił, że w trakcie prac „kieruje się zasadą, aby proponowana
zmiana była neutralna finansowo dla obywateli oraz uwzględniała zasadę sprawiedliwości społecznej”.
Ministerstwo nie odpowiedziało na pytanie dotyczące konstrukcji podatku od posiadania auta spalinowego. Wyjaśniło jedynie, że oczekuje na stanowisko Komisji Europejskiej w zakresie wniosku o usunięcie tejże reformy. Zatem obecnie nie są prowadzone prace dotyczące konstrukcji tego podatku.
Kolejną kwestią trapiącą właścicieli samochodów, a dokładnie aut typu SUV, były zapowiedzi wprowadzenia dodatkowych czy też podwyższonych opłat za ich parkowanie. Tu Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewniło, że „w swoich działaniach nie planuje wprowadzenia dodatkowych obciążeń finansowych uzależnionych od posiadania konkretnego segmentu pojazdu”. Jak jednak dodano, „ustalenia dotyczące opłat za parkowanie, należy do kompetencji samorządów, które podejmują decyzje w tym zakresie autonomicznie, bez konsultacji z administracją rządową.
Źródło: sejm.gov.pl
MA