Władze miasta Krakowa nie odpuszczają i wracają z kolejną odsłoną projektu uchwały wprowadzającej w mieście Strefę Czystego Transportu. Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Zarząd Transportu Publicznego rozpoczyna 21-dniowy okres konsultacji społecznych. Zatem czasu nie ma wiele.
Anonsując nowy projekt uchwały o SCT władze miasta przekonują, że jego istotnym elementem „jest klauzula ochronna dla mieszkańców Krakowa”. Jak czytamy, polega ona na tym, że „samochody będące już w posiadaniu krakowian (do momentu uruchomienia strefy), zarejestrowane w systemie zarządzania SCT, będą mogły być używane dożywotnio, do czasu ich sprzedaży czy zezłomowania”.
Zabieg ten najwyraźniej ma uspokoić mieszkańców, ale zapisy projektu wciąż posiadają rozwiązania uderzające w osoby spoza Krakowa.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak bowiem czytamy, od początku 2026 roku do Krakowa bez konieczności wniesienia opłaty będą mogły wjeżdżać pojazdy z zewnątrz spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
To dla samochodów benzynowych – co najmniej norma Euro 4 lub pojazdy wyprodukowane w 2005 roku.
Dla pojazdów z silnikiem diesla – przynajmniej norma Euro 6 lub pojazdy wyprodukowane od 2014 roku (od 2012 roku dla ciężarówek i autobusów).
Projekt przewiduje, że SCT w Krakowie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Obejmie ona (w uproszczeniu) obszar wewnątrz IV obwodnicy miasta.
Co jeśli Twój samochód nie spełnia wymaganych norm? Będziesz mógł wjechać w SCT, ale po wniesieniu stosownej opłaty!
Nowy projekt przewiduje również kilka wyłączeń z ograniczeń SCT. Dotyczą one m.in.: pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), pojazdy wskazane przez osoby posiadające kartę parkingową osoby z niepełnosprawnościami czy pojazdy zabytkowe i specjalne. Całość projektu dostępna jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Teraz projekt zostaje poddany pod konsultacje. Trwają one tylko 21 dni. Uwagi można przesyłać na adres mailowy: [email protected].
Następny krokiem będzie poddanie projektu pod głosowanie Rady Miasta Krakowa. Ma się to odbyć jeszcze w czerwcu. Warto bowiem przypomnieć, że aktualnie obowiązujące rozwiązania zakładają wprowadzenie SCT we wcześniejszej wersji już od lipca 2025.
Źródło: krakow.pl, pch24.pl
MA