W niedzielę Paryżanie będą mogli wziąć udział w referendum dotyczącym wyższych stawek za parkowanie niezarejestrowanych w stolicy SUV-ów. Większe gabarytowo auta, którymi poruszają się m.in. dzietne rodziny to zdaniem ratusza „ciężkie, zawadzające i zanieczyszczające środowisko pojazdy”. Nowe opłaty mają swoją wysokością odstraszać kierowców większych samochodów.
Za godzinę parkowania w centrum miasta w przypadku pojazdów spalinowych lub hybrydowych o masie ponad 1,6 tony, lub dwóch ton w przypadku pojazdów elektrycznych, miałaby być pobierana opłata w wysokości 18 euro (78 złotych), a poza centrum 12 euro (52 złotych). Obecnie stawki te wynoszą 6 i 4 euro.
Osoby mieszkające lub pracujące w Paryżu, taksówkarze, handlowcy, pracownicy ochrony zdrowia i osoby z niepełnosprawnościami byłyby zwolnione z opłaty.
Wesprzyj nas już teraz!
SUV-y (od ang. Sport Utility Vehicle) to pojazdy łączące cechy samochodu osobowego z terenowym, często charakteryzujący się większymi rozmiarami i większą masą. Stanowią one obecnie 40 proc. kupowanych we Francji aut i według ratusza stwarzają problemy związane z „zanieczyszczeniem, bezpieczeństwem i równym podziałem przestrzeni publicznej”.
Socjalistyczna mer Paryża Anne Hidalgo chce zmniejszyć liczbę samochodów osobowych na stołecznych ulicach, co ma się wiązać z przekształceniem niektórych ulic w deptaki i budową sieci ścieżek rowerowych. W 2024 r. Paryż będzie gospodarzem Letnich Igrzysk Olimpijskich.
Organizacje zrzeszające kierowców zaatakowały plany paryskiego ratusza. Zdaniem Yves Carra z Mobilite Club France, cytowanego przez AFP, SUV to „termin marketingowy”, który „nic nie znaczy”, a wyższe opłaty dotkną samochody rodzinne i kombi.
Przeciwnicy przekonują też, że szeroki zakres zwolnień sprawi, że prawie 27 proc. SUV-ów w Paryżu nie będzie dotkniętych wyższymi opłatami parkingowymi.
Do głosowania, które odbędzie się w godz. 9-19, uprawnionych jest ok. 1,3 mln Paryżan. Ostatnie referendum miejskie w Paryżu odbyło się w kwietniu 2023 r. i dotyczyło zakazu wypożyczania ulicznych hulajnóg, ale frekwencja wyniosła zaledwie 7 proc.
(PAP)/oprac. FA
Autem tu nie wjedziesz! Ekozamordyzm już wkrótce i w Twoim mieście