PPL ogłosiły decyzję o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r. Zdaniem pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska, w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie.
Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane – podały władze Polskich Portów Lotniczych podczas konferencji prasowej z okazji 90-lecia stołecznego portu.
Zgodnie ze wstępną koncepcją przygotowaną przez firmę Arup, przedłużony zostanie pirs południowy (w stronę dawnego terminalu Etiuda), co pozwoli zwiększyć liczbę bramek w strefie Schengen. Podano również, że przebudowany zostanie pirs północny, dwie płyty postojowe do obsługi samolotów szerokokadłubowych oraz dobudowany nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów. Ponadto dostosowana ma zostać większa liczba rękawów do obsługi samolotów kodu E. Przypomniano również, że obecnie trwa już przebudowa jednej z płyt postojowych, a w planach jest również zakup nowych urządzeń do skanowania bagażu, które „znacznie poprawią” przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa.
Wesprzyj nas już teraz!
Ireneusz Kołodziej z firmy Arup, która przygotowała wstępną koncepcję rozbudowy lotniska stwierdził podczas konferencji, że obecna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 20 mln pasażerów rocznie, a zwiększanie liczby pasażerów (bez podjęcia rozbudowy) musiałoby wiązać się ze zmniejszeniem standardem obsługi pasażerów.
Jak podano na spotkaniu, Polskie Porty Lotnicze planują rozpoczęcie prac budowalnych w 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku na sezon letni 2029 r. Po rozbudowie przepustowość portu ma wynosić ok. 30 mln podróżnych rocznie. Z wyliczeń wynika ponadto, że pełna amortyzacja inwestycji nastąpiłaby w 2035 r., gdy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł. Dodano, że modernizacja Lotniska Chopina będzie m.in. szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, takich jak LOT.
– Z wielką radością przyjmuję wszystkie informacje o rozszerzeniu, o rozbudowie dostępności hubowej w Warszawie. To jest bardzo dobra informacja. LOT jest przewoźnikiem hubowym i potrzebuje zwiększonej przepustowości w obliczu swoich planów rozwojowych – powiedział podczas spotkania prasowego prezes PLL LOT Michał Fijoł.
PPL podały ponadto, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) „była myśleniem życzeniowym”.
Źródło: PAP
Odlot minister Joanny Muchy! CPK nie ma sensu ze względu na… zmiany klimatu