Jak pomagać młodym ludziom z zaburzeniami identyfikacji płciowej? Na to pytanie odpowiada opublikowane w ostatnim czasie szerokie opracowanie autorstwa międzynarodowej, interdyscyplinarnej grupy ekspertów. Zestaw standardów i wytycznych firmowany jest autorytetem Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich.
„Wobec eksplozji przypadków nagłej identyfikacji płciowej także w polskich szkołach, gdzie jako antidotum oferowana jest niesłusznie tranzycja, pojawiła się cenna pomoc profesjonalna. Powstały i opiniowany w niezwykle oczekiwany i potrzebny dokument wypełnia profesjonalną lukę nie tylko w Polsce, ale i na świecie i zapewnia pacjentom i ich pacjentom bezpieczne podejście – informuje Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich.
Wesprzyj nas już teraz!
Opracowanie nosi tytuł: „Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej”.
Jak podkreślają autorzy, dzieci i młodzież oraz ich rodzice nie muszą już polegać na przypadkowych wyborach, powierzchownej wiedzy czy ideologicznych deklaracjach popychających w rzekomo jedynie słusznym kierunku, czyli wielce ryzykownej tak zwanej tranzycji oraz medykalizacji problemów psychicznych.
„Świat zachodni wyraźnie wycofuje się ze ścieżki tranzycji dzieci i młodzieży (USA, kraje skandynawskie, Wielka Brytania), a wiele profesjonalnych towarzystw naukowych i klinicznych na świecie, jak np. ESCAP wzywa tu do profesjonalnego opamiętania i większej ostrożności. Tranzycja, słusznie jest więc obecnie uznawana za ryzykowne leczenie eksperymentalne” – czytamy w komunikacie SPCh.
Mamy obecnie do czynienia – w Polsce i na świecie – z gwałtowną falą deklaracji transseksualnych wśród dzieci i młodzieży. Wymaga to profesjonalnej odpowiedzi. Tymczasem wielu specjalistów zdrowia psychicznego, lekarzy czy przedstawicieli kadry pedagogicznej nie ma wystarczającej, a często podstawowej wiedzy w tym obszarze. Dodatkowo obszar ten – jak wskazują m.in. profesjonalne raporty rządowe, zlecone np. w Szwecji czy Wielkiej Brytanii – jest niesłusznie, ze względów ideologicznych poddawany nieuzasadnionej presji w kierunku tranzycji. Chociaż brak podstawowych danych badawczych uzasadniających proponowanie rzekomej „zmiany płci”, jest to kierunek konsekwentnie i skutecznie forsowany w kontaktach z pacjentami. Wytyczne diagnostyczno-terapeutyczne dla specjalistów nie są oparte na klasycznym podejściu przyczynowo-skutkowym i na zasadzie primum non nocere („po pierwsze nie szkodzić”).
Ogół danych naukowych, doświadczenia klinicznego oraz wiedzy z psychologii rozwojowej czy klinicznej świadczy raczej na rzecz ostrożnego podejścia „psychoterapia najpierw”. Taką właśnie perspektywę reprezentują Standardy SPCh. Dane badawcze wskazują bowiem m.in. na nieproporcjonalnie wysokie wskaźniki wielu zaburzeń zdrowia psychicznego w tej grupie dzieci i młodzieży. Mogą one stanowić pierwotną przyczynę zaburzeń identyfikacji płciowej. Dodatkowo ponad 80% dzieci wyrasta z deklarowanych czasowo skłonności transseksualnych. Psychologia zaś nie ma i nie będzie mieć wystarczająco pewnych narzędzi, aby przewidzieć, które to będą dzieci – ostrzegają eksperci SPCh.
„Standardy i wytyczne…” wychodzą wszystkim tym potrzebom naprzeciw. Podsumowują wiedzę profesjonalną, w tym dotyczącą genezy czy potencjalnych skutków tak zwanych tranzycji. Podają też ramy antropologiczne oraz porządkują podstawowe pojęcia. Standardy SPCh to prawdopodobnie jedyne na świecie tak zaawansowane profesjonalne protokoły możliwe do zastosowania w podejściu kompleksowym i ostrożnym. Nie – jak to często bywa – na bazie kilku prostych zaświadczeń, ale na bazie pogłębionej diagnozy psychologiczno-medycznej proponują indywidualne plany terapii.
Standardy SPCh zostały opracowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów z udziałem specjalistów zza granicy. Zostały także poddane ewaluacji według systemu AGREE II.
Dokument powstawał wieloetapowo od początku 2023 roku. Właśnie ukazała się jego finalna, dwujęzyczna wersja. Na jego kształt złożyła się praca kilkunastu ekspertów korzystających z międzynarodowych doświadczeń klinicznych i dorobku naukowego: psychologów, psychoterapeutów (w tym psychoterapeutów dzieci i młodzieży, rodziny oraz terapeutów uzależnień), seksuologów i lekarzy (o specjalnościach: medycyna rodzinna, psychiatria, endokrynologia dziecięca, ginekologia i położnictwo). Standardy SPCh skierowane są do szerokiego grona odbiorców: psychologów i psychoterapeutów, lekarzy, pedagogów i duszpasterzy, prawników i twórców polityk publicznych oraz także dla rodziców.
Dokument (w wersji polskiej i angielskiej) znajduje się na stronie Zespołu ds. Płci i Seksualności SPCh, w ramach którego był opracowywany.
Pełna treść raportu: Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej
Źródło: Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich
RoM