Rada Unii Europejskiej wprowadziła nowe, rygorystyczne normy emisji CO2 przez samochody spalinowe. Zdaniem Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, rozporządzenie w tej sprawie jest absurdalne i trzeba walczyć, aby nie weszło ono w życie.
Nowa regulacja dla aut spalinowych osobowych i dostawczych zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla. Dotyczy to wszystkich nowych pojazdów wyprodukowanych po 2035 r. Przepisy te oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. „Trzeba walczyć, żeby rozporządzenie Rady UE w sprawie samochodów spalinowych nie weszło w życie, bo ono jest absurdalne” – oceniła we wtorek w Polsat News marszałek Sejmu Elżbieta Witek.
Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r. Natomiast 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych, będzie obowiązywało od 2035 roku.
Wesprzyj nas już teraz!
Przyjęcie przepisów – które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku – stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.
Źródło: PAP
Oprac. WMa