21 listopada 2022

„Rz”: Polak zaciska pasa. Mniej masła, mięsa i alkoholu oraz polowanie na promocje

Ponad 400 tysięcy gospodarstw domowych zrezygnowało z kupowania alkoholi, ale też masła. Tylko co dziesiąte gospodarstwo w Polsce nie ogranicza wydatków, również na podstawowe produkty – czytamy w poniedziałek w „Rzeczpospolitej”.

Gazeta pisze, że Polacy coraz mocniej odczuwają zarówno wzrost opłat za energię czy skok cen w sklepach, co przekłada się na ich zakupy i wydatki, z których mogą zrezygnować.

Jak podała „Rz” powołując się na dane platformy badawczej GfK, kilkaset tysięcy gospodarstw w tym roku zrezygnowało z zakupów takich kategorii jak mocne alkohole, masło czy sypkie herbaty i kawa rozpuszczalna.

Wesprzyj nas już teraz!

Z danych GfK, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, wynika, że 89 procent gospodarstw musi oszczędzać. Co trzecie jest w złej sytuacji finansowej, wśród nich konieczne są nawet cięcia codziennych wydatków. Ogółem na rozrywkach poza domem, jedzeniu w restauracjach, podróżach na zakupy ubrań i butów oszczędza od 36 do 46 procent Polaków.

Oszczędności widać także w przypadku żywności, co przekłada się na miejsca robienia zakupów. – Rośnie ich częstotliwość w dyskontach i supermarketach lokalnych, a w sklepach małoformatowych sieciowych nie maleje, podczas gdy w małym formacie niesieciowym częstotliwość maleje o 7 procent – szukamy zatem placówek potencjalnie atrakcyjnych cenowo i asortymentowo – mówi „Rz” Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Po dziewięciu miesiącach 2022 roku wartość dóbr spożywczych zakupionych przez polskie gospodarstwa domowe wzrosła o 10,3 procent i był to efekt wzrostu cen. W tym samym czasie wielkość zakupów skurczyła się o 2 procent Kupujemy już mniej, ograniczając wydatki, ale płacimy więcej – dodaje.

Źródło: PAP

pap logo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram