Rząd zapowiedział ulgi podatkowe dla Polaków, którzy po latach emigracji wrócą do kraju. Problem w tym, że przedstawione rozwiązania mogą premiować… imigrantów, na przykład z Ukrainy, którzy po przeniesieniu rezydencji podatkowej do Polski będą przez cztery lata cieszyć się niższymi niż Polacy podatkami.
Przedstawiony przez rząd program „Polski Ład” wprowadza szeroką reformę systemu opodatkowania. Wraz z pakietem inwestycji ma ona stanowić sposób na wyjście Polski z kryzysu wywołanego restrykcjami pandemicznymi. Ogłaszaniu tych zmian towarzyszą entuzjastyczne obietnice: „Polski Ład jest propozycją wyjątkowego rozwoju gospodarczego przy jednoczesnym utrzymaniu wielkich programów społecznych” – mówił Mateusz Morawiecki dla w TV Republika. Zjednoczona Prawica zapewnia, że beneficjentem zmian będą polskie firmy. Polscy pracownicy mogą jednak na propozycji rządowej stracić.
Wśród wprowadzanych przez rząd zmian podatkowych znalazła się tzw. „Ulga na powrót” – Zwalnia ona z połowy podatku dochodowego na czas 4 lat osobę, która przeniesie do Polski swoją rezydencję podatkową. Warunkiem uzyskania ulgi jest zamieszkiwanie przez minimum trzy lata za granicą. „Ulga na powrót będzie poważną zachętą dla Polaków, którzy mieszkają za granicą, do rozważenia powrotu do Polski. Poza Polską przebywa obecnie ok. 20 mln naszych rodaków: najwięcej w Niemczech i w Wielkiej Brytanii.
Wesprzyj nas już teraz!
Bardzo wielu żyje również w Irlandii, Holandii czy we Włoszech” – czytamy na rządowej stronie. Wzniośle brzmiąca obietnica sprowadzenia rodaków, którzy wyjechali ze chlebem z powrotem na ojczystą ziemię, może się okazać jedynie chwytem retorycznym, mającym umocnić patriotyczny wizerunek partii rządzącej.
W propozycji ustawy podatkowej, sporządzonej 26.07.2021 nie uzależniono odliczenia od podatku od kryterium polskiego obywatelstwa czy pochodzenia. W praktyce oznacza to, że zamiast Polaków powracających do kraju, ustawa może faworyzować ukraińskich imigrantów i cudzoziemców, którzy zapłacą o połowę mniejszy podatek dochodowy od obywateli Rzeczypospolitej. OSR projektu, dokument opisujący przewidywane skutki wprowadzenia go w życie, zdaje się potwierdzać takie przewidywania.
Nazwy „ulgi na powrót” używa się w nim zamiennie z określeniem „ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce”. Co więcej, ustęp poświęcony ocenie następstw „ulgi na powrót” wypełniony jest danymi o migrantach w Polsce i ocenia wstępnie, że ok. 2/3 z cudzoziemców w kraju spełnia kryteria uzyskania odliczenia od podatku dochodowego.
FA