Krakowska uchwała wprowadzająca zakaz wjazdu pojazdów do pewnych części Krakowa jest sprzeczna z polskim prawem. Opinię w tej sprawie przygotował Instytut Ordo Iuris, który zwraca uwagę, że uchwała uderza w osoby uboższe i może prowadzić do dyskryminacji ze względu na wiek.
Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Strefa ta obejmuje drogi, których zarządcą jest Prezydent Miasta Krakowa. Uchwała określa zasady wjazdu i poruszania się po tej strefie, granice jej obszaru oraz sposób organizacji ruchu wewnątrz. Jej wprowadzenie będzie oznaczało radykalne ograniczenie ruchu samochodów w Krakowie i zakaz wjazdu do wielu części miasta.
Ponadto uchwała reguluje w sposób szczegółowy procedurę wydawania „nalepki” uprawniającej do wjazdu do strefy, wysokość opłat za jej wydanie, a także przedstawia sposób prowadzenia kontroli uprawnień do wjazdu do strefy. Strefa Czystego Transportu w Krakowie została ustanowiona na czas nieoznaczony, zaś jako datę początkową obowiązywania wyznaczono 1 lipca 2024 roku.
Wesprzyj nas już teraz!
Zdaniem prawników z Instytutu Ordo Iuris, uchwała przyjęta przez krakowskich radnych narusza konstytucyjne zasady równości obywateli wobec prawa, prawo własności czy też przesłanki ograniczania wolności i praw człowieka. Prawnicy dodają, że skutki wprowadzonych regulacji będą m.in. nieproporcjonalne i w największym stopniu dotkną w ludzi o niższym statusie majątkowym, których nie będzie stać na zakup nowego pojazdu spełniającego wymagania zawarte w uchwale.
Uchwała dopuszcza również zróżnicowanie sytuacji prawnej obywateli ze względu na wiek. Ordo Iuris podkreśla w swojej analizie, że ustanowienie kryterium wieku stanowi nieuzasadnione okolicznościami uprzywilejowanie, „nie mające charakteru uprzywilejowania wyrównawczego”. „Odmienne traktowanie jest w tym wypadku wprowadzona wyłącznie na podstawie cech osobistych (wieku), a więc wykazuje znamiona dyskryminacji” – czytamy w komunikacie.
Eksperci Instytutu zwrócili także uwagę na szereg uchybień zawartych w przepisach uchwały, w których Rada Miasta przekroczyła przyznane jej kompetencje, a zatem naruszyła konstytucyjną zasadę legalizmu. „Powyższe naruszenia sprawiają, że uchwała powinna zostać usunięta z porządku prawnego jako wykraczająca poza jego granice” wskazują prawnicy.
„Ograniczenia wolności i praw wprowadzone w uchwale mają przyczynić się do ochrony środowiska, jednak nie spełniają konstytucyjnych wymogów. Ponadto uchwała wykracza swym zasięgiem oddziaływania na jednostki niezamieszkałe na terenie miasta Krakowa bezprawnie godząc w prawa innych osób. W związku z tym powinna ona zostać usunięta z obrotu prawnego” – mówi Łukasz Bernaciński, członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.
Przeciwko utworzeniu Strefy Czystego Transportu protestuje Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej. „Wielokrotnie informowaliśmy o wadach prawnych oraz społecznej i ekonomicznej szkodliwości tego projektu, w tym o potencjalnych zagrożeniach, jakie niesie dla kilkuset tysięcy mieszkańców Krakowa i pobliskich gmin wprowadzenie zakazu poruszania się po mieście. Zakaz ten ma objąć pojazdy niespełniające arbitralnie ustalonych norm emisji spalin oraz zostać poddany rygorystycznej egzekucji, z użyciem policyjnych kontroli w mieście oraz pod groźbą nałożenia grzywny w kwocie do 500 zł” – czytamy w oświadczeniu SKCH.
Źródło: OrdoIuris.pl
Oprac. WMa