Posłowie brną w absurd. Nocna prohibicja i podniesienie podatku na piwo bezalkoholowe przeszły

Sejm uchwalił w czwartek ustawę wprowadzającą na terenie całego kraju nocną prohibicję, zakazującą reklamy alkoholu i podnoszącą opłatę za sprzedaż alkoholu. Jednocześnie nie odrzucono absurdu, na temat którego powstają już memy i piosenki – i zaliczono piwo bezalkoholowe z sokiem do kategorii alkoholi, które należy obłożyć wyższym podatkiem.
Sejm zdecydował w czwartek o skierowaniu do komisji Finansów Publicznych projektu nowelizacji, która ma podnieść stawkę podatku VAT na napoje z domieszką soku, m.in. piwo bezalkoholowe i energetyki.
Wniosek posłów PiS o odrzucenie w pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie uzyskał większości. Tym samym projekt został skierowany do komisji.
Za skierowaniem projektów do dalszych prac głosowało 277 posłów, przeciwko było 26, a 137 wstrzymało się od głosu.
Obecnie wina i piwa bezalkoholowe, które zawierają co najmniej 20 proc. soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego, a także napoje energetyczne, zawierające co najmniej 20 proc. soku, są objęte preferencyjnymi stawkami VAT: 5-proc. w przypadku sprzedaży detalicznej oraz 8-proc. w ramach usług gastronomicznych.
Projekt nowelizacji przygotowany przez rząd zakłada zrównanie stawek podatku VAT na te usługi do poziomu 23 proc., który dotyczy większości produktów.
W środę wiceminister finansów Jarosław Neneman argumentował podczas posiedzenia plenarnego Sejmu, że preferencyjny podatek na napoje z dodatkiem soku jest wykorzystywany do sprzedaży w niższej cenie piwa bezalkoholowego i energetyków.
Z kolei w ocenie PiS, projekt ma charakter wyłącznie fiskalny i służyć ma zwiększeniu wpływów do budżetu, a jednocześnie uderza w interesy sadowników.
Projekt nowelizacji przewiduje podwyższenie stawki VAT na zawierające w swoim składzie co najmniej 20 proc. soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego, piwo bezalkoholowe o objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 0 proc. oraz o mocy alkoholu równej 0 proc.
Taka sama podwyżka będzie dotyczyć innych niż piwo napojów bezalkoholowych (czyli np. wino czy cydr) powstałe w procesie dealkoholizacji lub zatrzymania fermentacji alkoholowej o objętościowej mocy alkoholu 0 proc. Podwyżka obejmie także napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny, jeśli zawierają one w swoim składzie co najmniej 20 proc. soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego.
Podatek VAT od tych produktów ma zostać podniesiony z 5 do 23 proc. zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i w gastronomii. Ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2027 r.
Źródło: PAP







