18 stycznia 2024

Promotorzy „elektro- mobilności” niezadowoleni. Polacy „zbyt wolno” przesiadają się na elektryki

(fot.pixabay.com)

W naszym kraju na koniec ubiegłego roku było zarejestrowanych ponad 57 tys. samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych. To wzrost od początku roku o 23 651 sztuk, czyli o 52 proc. – wynika z opublikowanego w czwartek raportu Licznik Elektromobilności. Polacy coraz częściej decydują się na samochody elektryczne… ale zdaniem przedstawicieli branży – to zdecydowanie zbyt rzadko. Problemem mogą być ogromne koszta, ale również świadomość, że technologia pozostawia wiele do życzenia.

Według ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), którzy przygotowali raport Licznik Elektromobilności, po polskich drogach pod koniec grudnia 2023 r. jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV – battery electric vehicles), 47 137 hybryd typu plug-in, 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.

Z raportu wynika, że w Polsce stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia 2023 r. składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wzrosła do 679 637 sztuk, wzrósł także park autobusów elektrycznych – do 1179 sztuk.

Wesprzyj nas już teraz!

Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

– Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – dodał Mazur.

(PAP)/oprac. FA

pap logo

Autem tu nie wjedziesz! Ekozamordyzm już wkrótce i w Twoim mieście

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(18)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 311 151 zł cel: 300 000 zł
104%
wybierz kwotę:
Wspieram