30 stycznia 2024

Co dalej z „milionem elektryków” Morawieckiego? Przyszłość Izery pod dużym znakiem zapytania

(fot. MAREK WISNIEWSKI / Puls Biznesu / Forum)

Premier Mateusz Morawiecki kilka lat temu zapowiadał, że w 2025 r. na polskich drogach będzie jeździć milion aut elektrycznych. Symbol transformacji stanowił projekt Izery, polskiej marki samochodu elektrycznego. Fabryka do dzisiaj pozostaje w na etapie projektu, który właśnie poddawany jest generalnemu audytowi.

„Rzeczpospolita” wskazała na ubiegłotygodniową wypowiedź minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, która zapowiedziała na luty rewizję Krajowego Planu Odbudowy i możliwość rezygnacji z projektów, które nie przyniosą korzyści.

Gazeta zaznaczyła, że jak dotąd polski elektryk miał pochłonąć co najmniej 277 mln zł. „Z tego ponad trzy czwarte poszło na prace projektowe i techniczne oraz przygotowanie inwestycji. Blisko jedną czwartą wydano na koszty administracyjne, w tym wynagrodzenia. Nie wybrano jeszcze wykonawcy fabryki (umowa ma być podpisana dopiero w marcu), więc rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty” – wskazała.

Wesprzyj nas już teraz!

Jak dalej czytamy, kontynuacja przedsięwzięcia przyniesie najwięcej korzyści Chińczykom, którzy – produkując w Jaworznie dwa modele swoich marek – będą mogli wprowadzić je poprzez Polskę na unijne rynki. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) dopina szczegóły z chińskim partnerem Geely, dostarczającym rocznie na globalny rynek 2 mln pojazdów. Wprowadziłby on do produkcji w Jaworznie elektryki Volvo i Smarta. Nie wiadomo także, czy UE zaakceptuje zmiany w KPO.

„W opinii Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Izera jako produkt no name nie przebije się na bardzo konkurencyjnym rynku, na który weszłaby za późno. W branży motoryzacyjnej nie brak jednak opinii, że za budową fabryki przemawia dziś obecność Geely, który obok Izery miałby produkować w Jaworznie elektryczne Volvo EX30 i Smarta, albo i własnego Zeekra, już sprzedawanego w Europie” – wskazuje jednak „Rzeczpospolita”.

PAPpap logo / oprac. PR

Jakub Wozinski: Retrofantazja elektromobilności

Chcą zmusić do przejścia na samochody elektryczne, a sami… Elektromobilna kompromitacja rządu Morawieckiego

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 30 952 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram