Przywódcy religijni, biorący udział w szczycie COP29, domagają się „radykalnych” działań w sprawie polityki klimatycznej.
Watykański przedstawiciel kardynał Claudio Gugerotti naciskał na wyasygnowanie przez państwa rozwinięte niezbędnych funduszy, by „utrzymać wysokie napięcie” i móc podjąć „radykalną” reakcję na kryzys klimatyczny.
Prefekt Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich wskazał na duże znaczenie zaangażowania duchownych w celu motywowania przywódców światowych do podejmowania zdecydowanej, globalnej reakcji na zmiany klimatyczne. Skrytykował m.in. „bardzo kolonialne” podejście mocarstw zachodnich do kryzysu klimatycznego.
Wesprzyj nas już teraz!
Jeszcze przed szczytem COP29, który rozpoczął się 11 listopada, przywódcy religijni zebrani 5–6 listopada w Baku na spotkaniu pod hasłem „Religie świata na rzecz zielonej planety” wydali oświadczenie, podkreślając wspólne zaangażowanie na rzecz „świętości życia ludzkiego i przyrody”. Wezwali w nim do „inkluzywnego procesu zwalczania zmian klimatycznych”.
Anglikański biskup Julio Murray z Panamy, prymas Ameryki Środkowej lobbuje za przyznaniem wysokich dotacji krajom borykającym się „z najgorszymi skutkami zmian klimatycznych”.
W niedzielę papież Franciszek wezwał światowych przywódców do „wniesienia skutecznego wkładu” w ochronę środowiska.
Podczas szczytu działa „Pawilon Wiary”, skupiający koalicję reprezentującą 11 różnych religii. Istnieje też Międzynarodowa Współpraca na rzecz Solidarności Rozwojowej (CIDSE), platforma zrzeszająca katolickie organizacje zaangażowane na rzecz „sprawiedliwości społecznej” np. Cafod, Sciaf, Trócaire, Biuro ds. Globalnych Koncernów Maryknoll czy Misereor.
Przywódcy religijni mieli interweniować w sprawie przetrzymywania w okrutnych warunkach przez rząd Azerbejdżanu więźniów politycznych i zakładników biorących udział w konfliktach z Armenią.
Głowa Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego, Garegin II, zwrócił się do kościołów, aby 10 listopada „zjednoczyły się w szczególnym dniu modlitwy za wszystkich cierpiących ludzi przymusowo wysiedlonych”, zwłaszcza tych dotkniętych walkami o Górski Karabach. Region miało opuścić około 100 000 ormiańskich chrześcijan.
Nie zabrakło także kontrowersji w związku z zaangażowaniem niektórych duchownych np. Elnura Soltanova w procesy ułatwiania transakcji naftowo-gazowych.
Grupa ekumeniczna Operacja Noah podała, że 27 instytucji religijnych wycofało swoje aktywa ze spółek zajmujących się paliwami kopalnymi. Zrobiło tak między innymi dziewięć katolickich zakonów religijnych oraz siedem diecezji włoskich i dwie francuskie.
James Buchanan, szef kampanii na rzecz finansowania klimatu z ruchu Laudato si’ zaznaczył, że decyzje dotyczące wycofania się z inwestycji w paliwa kopalne mają ogromne znaczenie i katolickie instytucje dołączyły do 500 innych podmiotów, w tym do brytyjskich, kanadyjskich, australijskich i śródziemnomorskich prowincji Towarzystwa Jezusowego oraz do krajowych organów inwestycyjnych Kościoła anglikańskiego.
Podczas sesji COP29 w Pawilonie Wiary zaplanowano ponad 40 sesji dyskusyjnych na temat integracji duchowości i etyki z działaniami klimatycznymi. Zaplanowano również pielgrzymki, marsze i protesty. Będą składane oświadczenia i petycje o zapewnienie „sprawiedliwości klimatycznej”.
Warto dodać, że 8 listopada bp Arnold z Salford, przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich ds. środowiska oraz anglikański biskup Norwich Graham Usher napisali wspólny list skierowany do rządu Wielkiej Brytanii, wzywając ministrów do opodatkowania przedsiębiorstw zajmujących się paliwami kopalnymi w celu wspierania krajów najbardziej dotkniętych zmianami klimatycznymi. Wezwali do wprowadzenia sprawiedliwych i zrównoważonych rozwiązań finansowych, wskazując, że kraje rozwinięte powinny otrzymać dotacje, a nie pożyczki na realizację celów klimatycznych.
W Szkocji arcybiskup William Nolan z Glasgow odprawił mszę z okazji szczytu klimatycznego COP29, która odbyła się 14 listopada w katedrze św. Andrzeja.
Z kolei organizacja Christian Aid włączyła się w organizację międzywyznaniowego nabożeństwa i cichego czuwania w Edynburgu z okazji Światowego Dnia Akcji COP29 przypadającego 16 listopada. Po nabożeństwie jego uczestnicy mają udać się przed szkocki parlament w celu upamiętnienia „ofiar klimatycznych”.
Misje Jezuickie wydadzą Globalne Oświadczenie Ignacjańskie, zawierające zobowiązania dotyczące „sprawiedliwości klimatycznej”. Chcą m.in. skutecznego funduszu strat i szkód, umorzenia długów na inwestycje klimatyczne oraz sprawiedliwej transformacje energetycznej.
Organizacje religijne, a w szczególności Kościół katolicki od ponad dekady mocno zaangażowały się w propagowanie polityki klimatycznej i Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju, które miałyby urzeczywistnić tak zwaną sprawiedliwość społeczną. Liczne akcje i dokumenty wydawane przez Stolicę Apostolską wraz z globalnymi działaczami w tym zakresie budziły ogromne kontrowersje ze względu między innymi na spłycanie misji Kościoła i coraz częstsze sprowadzanie tej wyjątkowej wspólnoty do rodzaju kolejnej organizacji pozarządowej, lobbującej w interesie pewnych grup politycznych i przedsiębiorców. Watykan zdaje się nie przyjmować do wiadomości, że proponowana globalna transformacja świata zmierza do dekonstrukcji Kościoła katolickiego (rozbicia jego „patriarchalnej” i hierarchicznej struktury) oraz stworzenia panteistycznego systemu globalnej etyki opartego na ekocentryzmie, który degraduje Boga i człowieka, propagując newage’owy kult „Matki Ziemi”.
Źródło: thetablet.co.uk
AS
Ekologia integralna. Czy Kościół ma stać się kolejną „organizacją pozarządową”?