15 kwietnia 2019

Odnowa teologii moralnej lekiem na kryzys. Komentarze po eseju Benedykta XVI

(fot. Giuseppe Ruggirello [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)])

„Jak zreformować Kościół? Odnowa teologiczna, zwłaszcza teologii moralnej opartej na metafizycznym myśleniu, które wskazuje na rzeczywistość jako kategorię stałą a nie przedmiot naszych subiektywnych rozważań” – powiedział ks. Gerald Murray, znawca prawa kanonicznego w komentarzu dotyczącym eseju Benedykta XVI.

 

W swoim eseju, papież-emeryt w szczegółowy sposób analizuje przyczyny kryzysu, który w najbardziej zatrważający sposób objawił się w nadużyciach seksualnych ludzi Kościoła. Jego zdaniem kryzys nadużyć bezpośrednio łączy się z współczesną relatywizacją Eucharystii i odejściem od Tradycji. Ponadto, od kilkudziesięciu lat w Kościele mocno uwydatnił się kryzys w podejściu do nauczania teologii, zwłaszcza teologii moralnej.

 

Do diagnozy Benedykta XVI odniósł się znawca prawa kanonicznego, kapłan z diecezji nowojorskiej ks. Gerald Murray. Jego zdaniem, oprócz przywrócenia godnego stosunku do Eucharystii, to właśnie odnowa teologii moralnej musi być podstawą naprawy Kościoła. „Odnowa teologiczna, zwłaszcza teologii moralnej opartej na metafizycznym myśleniu, które wskazuje na rzeczywistość jako kategorię stałą a nie przedmiot naszych subiektywnych rozważań” – podkreślał.

 

Ks. Murray zgadza się z papieżem-emerytem odnośnie twierdzenia, że traktowanie Najświętszego Sakramentu bez należytej czci i adorującego ducha, sprawia, że nasz szacunek do Boga i jego stworzeń „wychodzi tylnimi drzwiami”.

 

Amerykański kapłan tłumaczy następstwa takiego stanu rzeczy. „Co wtedy mamy? Otrzymujemy całe zło relatywizmu, niemoralność (…) młodzi ludzie i inni zostają ofiarami potężnych osób, którzy odrzucają moralność”. Subiektywizm jaki dotknął katolickie nauczanie o rzeczywistości, ks. Murray określił je jako tworzenie „świata na niby”.

 

„Jaka jest różnica między przyklęknięciem w Kościele a pójściem do Disneylandu? Świat Disney’a jest zmyślony. Jezus jest realnie obecny w Taberankulum” – podkreślał. „Bóg jest fizycznie obecny w Tabernakulum w moim kościele. Moim obowiązkiem jest żyć w taki sposób aby przyjmować Go, abym mógł spotkać się z nim w momencie mojej śmierci (…) to przepiękne przesłanie” – dodał.

Publicysta Robert Royal wskazał w jaki sposób Benedykt XVI określił coraz powszechniejszy stosunek do Eucharystii, objawiający się m.in. w przyjmowaniu Komunii Św. podczas rodzinnych uroczystości, takich jak pogrzeby, chrzciny czy śluby.

 

„Przyjmuje się, że wszyscy członkowie rodziny i przyjaciele  – zarówno ci, którzy są katolikami, lub żyją z katolikami w dobrych relacjach, protestanci czy ktokolwiek – są w jakiś sposób uprawnieni do przyjęcia Eucharystii” – dzieli się swoją obserwacją Royal. Redaktor naczelny „The Catholic Thing” podkreśla, że odmówienie udzielenia Komunii w takich momentach coraz częściej uważane jest jako wyraz braku litości ze strony Kościoła. Jego zdaniem, wskazuje to na problem kierowania się nadmiernym sentymentalizmem.

 

„Często mówi się, że sentymentalizm jest śmiercią prawdy (…) nic dziwnego, że podejście sentymentalne w stosunku do Eucharystii jest coraz bardziej powszechne. Prawdziwa cześć i strach przed Bogiem oraz bojaźń w naszych stosunkach wobec Niego oraz wobec innych zaczyna zanikać” – podsumował.

 

Źródło: lifesitenews.com

PR      

 

Benedykt XVI o przyczynach kryzysu Kościoła [PEŁNY TEKST PO POLSKU]

PODCAST. Czyta Marcin Austyn

 

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie